Candidate Experience: Is er één juiste manier om sollicitanten te bereiken?

Wendy Bruul – Corporate Recruitment Specialist

Dat ieder een eigen mening heeft is algemeen bekend. We denken en leven allemaal anders en hebben ieder onze eigen prioriteiten. Dit maakt het voor organisaties vaak lastig om in te spelen op de wensen van, in dit geval, sollicitanten. Toch zijn steeds meer organisaties bezig met hun employer branding. Candidate experience speelt hierin een grote rol. Candidate experience omvat namelijk elk contact dat een werkzoekende heeft met een organisatie tijdens het wervingsproces. Elke positieve en negatieve interactie heeft invloed op de mening van een kandidaat over een organisatie. Met behulp van polls op LinkedIn heb ik onderwerpen ter discussie gesteld om meer inzicht te krijgen in de belangrijkste behoeftes van potentiële sollicitanten. Er zitten vaak grote verschillen tussen dat wat recruiters en organisaties belangrijk vinden en dat wat werkzoekenden belangrijk vinden. Is er één juiste manier? Dat zal ik je alvast verklappen: nee, zeker niet.

Uit de data blijkt dat 67% van de respondenten een werkenbij-site noodzakelijk vindt voor het aantrekken van goede kandidaten. Daarnaast geeft een soortgelijk aantal respondenten aan dat hun werkgever een werkenbij-site heeft. Aardig goed op weg zou je zeggen… Maar is het hebben van een werkenbij-site nog wel van deze tijd? Of moet er op andere kanalen ook geïnvesteerd worden?

Waarom nadruk op het woordje ook?

Ik ben van mening dat er niet slechts één kanaal gebruikt moet worden, aangezien er meerdere wegen zijn die leiden naar het vinden van de juiste baan. Uit de data blijkt namelijk dat ieder een andere manier heeft in zijn/haar zoektocht naar een nieuwe baan. Zo start 34% bij een jobboard, 28% gebruikt sociale media, 23% zoekt direct informatie op een werkenbij-site van een bedrijf en 15% heeft andere manieren, zoals starten in Google. Wel geven verschillende mensen aan vaak te starten bij een jobboard of Google om vervolgens voor meer informatie de werkenbij-site van het bedrijf op te zoeken.

En waarom dan specifiek een werkenbij-site i.p.v. een vacaturepagina op een corporate site?

Een losse website die gericht is op de werving is beter vindbaar en zichtbaar in zoekmachines zoals Google. Daarnaast is dit de plek waar je je employer brand kunt delen. De focus bij een werkbij-site ligt volledig op de sollicitant. Dit is de plek waar je volledig aandacht kunt besteden aan candidate experience. Je hebt alle ruimte om o.a. de bedrijfscultuur, het team en de missie en visie te delen. Werkzoekenden willen graag een sfeerimpressie. Dus laat ook vooral je collega’s aan het woord in een blog of filmpje en zorg voor leuk beeldmateriaal.  

En hoe moet een vacaturetekst er dan uitzien?

Uit de poll blijkt dat 66% liever een vacaturetekst ziet die kort en bondig is en vooral feiten bevat. De overige groep heeft liever een lange, persoonlijke en informatieve vacaturetekst. Uiteraard zijn dit de twee uitersten. Uit deze informatie valt te halen dat sollicitanten graag snel duidelijkheid willen over de vacature. Maar nogmaals, dit zijn de uitersten.

Wat is dan de beste oplossing?

Een kant en klare oplossing die bij elke organisatie past is er niet. Maar richtlijnen hoe je zorgt voor de beste candidate experience zijn er zeker. Zorg voor een heldere, korte, inhoudelijke vacaturetekst en plaats alle overige informatie over missie, visie, cultuur etc. op de werkenbij-site. Dit is informatie die je anders in elke vacaturetekst zal moeten vermelden. Op deze manier zorg je ervoor dat kandidaten geen lap tekst hoeven te lezen maar direct zien wat er van ze gevraagd wordt, om vervolgens verdieping te vinden op de werkenbij-site zelf. Je kan natuurlijk altijd een kleine teaser over het typerende karakter van de organisatie plaatsen, want een vacature moet sprekend genoeg zijn voor mensen die de vacature op een jobboard lezen.

Uiteindelijk draait het om de juiste mix die zorgt voor een optimale candidate experience. Denk aan een werkenbij-site waar alle info op staat die van belang is voor sollicitanten, bedrijfspagina’s en vacatures op jobboards en content op sociale media. Dit alles zorgt ervoor dat werkzoekenden de juiste keuze kunnen maken.

Hulp nodig bij het bouwen of finetunen van jullie werkenbij-site? Neem vooral contact op met ons en wij helpen jou naar de next level!

Meer weten over candidate experience? Lees ook vooral mijn eerdere blog > Candidate experience: geen woorden maar daden!

Door Wendy Bruul – Recruitment Specialist bij Timetohire.



De leukste banen binnen recruitment

Werken bij Timetohire

Ben jij op zoek naar een nieuwe uitdaging? Dan zijn wij op zoek naar jou. Klik hier om te zien welke functie jij bij ons kan vervullen.

Onze Vacatures