Het grote geheim van… remote werken!

Remote werken is al een tijd bezig met een opmars. Vooral bij start-ups en grote tech-bedrijven als GitLab en Basecamp is het al jaren de norm. Toch waren niet alle bedrijven enthousiast over de versnelde transformatie naar remote werken die door de coronacrisis in gang werd gezet. Zo zou remote werken het creatieve proces belemmeren, de bedrijfscultuur verslechteren en zorgen voor meer afleiding. Er zijn dus veel bedrijven die moeite hebben met remote werken.

Toch heeft een handjevol ‘officeless companies’ afgelopen jaren het tegendeel bewezen. Sterker nog; bij deze bedrijven ligt de productiviteit juist hoger wanneer medewerkers remote kunnen werken! Maar wat is het geheim van deze bedrijven?

Het geheim…

De bedrijven die vóór de coronacrisis al succesvol remote werkten, hebben één ding met elkaar gemeen: een sterke bedrijfscultuur waarin vrijheid, verantwoordelijkheid & vertrouwen en open communicatie centraal staan.

En met sterke bedrijfscultuur bedoel ik niet de vrijdagmiddagborrels of vele bedrijfsuitjes (al is dat natuurlijk wel heel gezellig!), maar het vastleggen van een duidelijke visie, missie, van de processen en werkwijze. Daarnaast is ook het menselijke aspect belangrijk. Wanneer mensen zich verantwoordelijk voelen voor een bedrijf, worden zij productiever. Het is dus de kunst om mensen het gevoel van verantwoordelijkheid te geven. En zelfsturing speelt hierin een belangrijke rol.


Bij zelfsturing is het allereerst belangrijk dat mensen vrijheid krijgen. Remote werken zorgt ervoor dat de grenzen tussen werk en privé vervagen, dit kan veel stress met zich meebrengen. Daarom is het belangrijk om door middel van vrijheid een goede work-life balance en efficiëntie te stimuleren. Daarnaast beperkt vrijheid zich niet alleen tot wanneer het werk gedaan wordt. Ook is het belangrijk dat mensen de vrijheid krijgen om het werk op hun eigen manier uit te voeren, zolang de gevraagde resultaten behaald worden. Lees hier meer over onze aanpak.

Vrijheid gaat dus hand in hand met verantwoordelijkheid & vertrouwen. Bij remote werken is er geen mogelijkheid om constant te controleren wat werknemers aan het doen zijn. Gelukkig maar! Bedrijven worden daardoor gedwongen om vertrouwen te hebben in hun medewerkers, en medewerkers moeten tegelijkertijd de verantwoordelijkheid nemen in hun werk. Ontbreekt er verantwoordelijkheid en/of vertrouwen? Dan is remote werken gedoemd te falen.   

And last but not least, om succesvol samen te werken, zonder fysieke aanwezigheid, is open communicatie ‘key’. Hieronder valt ook het uitspreken van verwachtingen en het geven van feedback aan collega’s. Dit moet natuurlijk wel op een gezonde manier zonder ellenlange vergaderingen of destructieve feedback.

All of nothing

Remote werken vraagt dus een werkwijze die voor veel bedrijven nog buiten hun comfort-zone ligt. Dat verklaart ook waarom veel bedrijven hier nog moeite mee hebben. Vaak zijn bedrijven namelijk bang om de controle te verliezen of zijn zelfsturende teams toch niet zo zelfsturend. Het bewijs hiervoor is de toename van applicaties die schermtijd of toetsaanslagen per minuut meten. Want laten we eerlijk zijn: aan de technologie hoeft het niet te liggen. Remote werken is namelijk prima mogelijk met communicatiekanalen als Teams, Slack of Zoom.

Daarnaast vergeten veel bedrijven dat het niet altijd een ‘all or nothing’-principe hoeft te zijn waarbij werknemers volledig thuiswerken of volledig op kantoor aanwezig zijn. Zolang medewerkers vrijheid en vertrouwen krijgen en daarnaast hun verantwoordelijkheid nemen, zal de productiviteit hoog blijven.


En nu de coronacrisis aan zijn einde begint te komen, gaan steeds meer bedrijven op zoek naar deze balans tussen remote en op locatie werken. Weten jullie al hoe jullie bedrijf dit vorm gaat geven?

Zit jij nu noodgedwongen thuis te werken? Wij geven je zes tips over jij hoe het meest productief te werk kan gaan! Lees ze hier.

Don't want to miss anything?

Stay up to date

We love to share our insights from the recruitment world with you. Sign up in order to receive our newsletter.

Sign up