Hoe zorg je voor de juiste candidate experience en stakeholdermanagement tijdens je workation?

Door Wendy Bruul

Workations, iets waar je de laatste jaren niet meer omheen kunt. Maar hoe zorg je ervoor dat zowel je klant als kandidaten happy blijven? Het klinkt simpel, maar geef aandacht aan je hiring managers en kandidaten. Bij het horen van een workation denken mensen al snel dat je de hele dag lekker aan het strand ligt en een beetje werkt. Maar niets is minder waar. Waar moet je op letten als jij op workation wilt?

Allereerst: Wat is de policy bij je werkgever en/of klant?

Zijn workations mogelijk of is het nieuw? Binnen Timetohire wist ik dat workations normaal zijn, maar was dit ook het geval bij mijn klant? Toen ik startte bij mijn nieuwe klant deed ik navraag en gelijk kreeg ik het vertrouwen om op afstand te werken. Dit is stap 1. Vervolgens check je wat de policy is. Kan je bijvoorbeeld inloggen vanuit het buitenland of is dit afgeschermd? En mag je laptop überhaupt mee? Praktische zaken die je in elk geval moet uitzoeken.

Communiceren, communiceren, communiceren.

Dit blijkt toch wel het meest belangrijk te zijn. Zorg ervoor dat iedereen op de hoogte is van je avontuur en start met verwachtingsmanagement. Wat gaat er anders zijn in vergelijking met nu? En hoe ga jij alles op afstand (en wellicht met tijdsverschil) oplossen?

Is er sprake van tijdsverschil? Denk dan aan het volgende:  

  • Zorg dat je duidelijke tijdsblokken in je agenda maakt wanneer je wel en niet werkt. En kies daarin een tijdstip dat zowel voor je klant als jezelf haalbaar is. Mijn werkdag begon om 7 uur ‘s ochtends, oftewel 1 uur Nederlandse tijd. Nu had ik in het begin last van een jetlag dus begon ik vaak heerlijk om half 6 met werken. Stiekem best fijn, zodat ik rustig kon opstarten met mijn mailbox en daarna vanaf 7 uur de meetings in ging.
  • Voeg in je agenda zowel de Nederlandse als buitenlandse tijd toe dan weet je precies hoe laat de meeting voor jou of jouw collega’s start. Zo voorkom je dat je het verkeerde tijdstip zegt en hoef je het niet steeds uit te rekenen.
  • Plaats je Nederlandse werktijden in je handtekening. Op deze manier zijn zowel kandidaten als hiring managers altijd op de hoogte van je beschikbaarheid en zullen ze je niet raar aankijken als je niet direct reageert of de telefoon niet opneemt.
  • En word jij veel gebeld? Spreek dan voor deze periode een nieuwe voicemail in zodat collega’s en kandidaten weten dat je ‘s ochtends niet bereikbaar bent. Zoals ik zeg… alles draait om communicatie!

Gaat het allemaal zo makkelijk?

Ja, een workation gaat zeker makkelijk, zolang je vooraf je verwachtingsmanagement en voorbereiding goed hebt gedaan. Waar jij verder op moet letten? Zorg voor goede WiFi zodat je je werk kunt doen. Heb je meetings zorg er dan voor dat je in een rustige ruimte zit. Werken op het strand is in dit geval niet het beste idee. En check vooraf hoe het zit met je mobiele bereikbaarheid. Bellen of gebeld worden op Curaçao was voor mij erg duur en daarom gebruikte ik een vast nummer dat via internet loopt. En als het een bekende was dan belde ik uiteraard ook met whatsapp. Verder deed ik vooral veel Teams calls. Zolang je dit communiceert met zowel kandidaat als klant is er niks geks en start je elke meeting met een smile omdat ze het gaaf vinden dat je vanuit het buitenland werkt.

En zitten er dan echt geen nadelen aan?

Jazeker, die zijn er! Naast het bellen met een ander nummer vond ik het best heftig om vanaf 7 uur ‘s ochtends direct 4 á 5 uur meetings en interviews te hebben in plaats van rustig de dag starten met mijn mailbox. Bedenk maar zo, je collega’s hebben er al een halve dag opzitten en “staan aan”. Maar natuurlijk is er ook de andere kant… Wanneer iedereen geniet van zijn avond in Nederland kan jij op je gemak aan de slag met o.a. je administratie en het schrijven van teksten. En dat zonder gestoord te worden. En zeg nou zelf, dat is toch wel een uniek moment als Recruiter.

En hoe heb ik het ervaren?

Zelf heb ik een goede balans gevonden tussen vroeg werken en in de namiddag heerlijk genieten van het strand of een hike. Mijn werkgever en klant gaven mij het vertrouwen, vrijheid en de verantwoordelijkheid om dit te doen. Uiteraard was dit voor mij fijn, maar door het posten van foto’s en het spreiden van mijn verhaal werden kandidaten ook enthousiaster over zowel Timetohire als mijn klant. Ieder wil toch voor een bedrijf werken waar je dit vertrouwen krijgt! Kortom, het is ook nog eens goed voor het employer brand omdat je veel views en likes krijgt.

En een leuk feitje…

Het onderwerp flexibel werken heeft altijd al mijn interesse gehad. 8 Jaar geleden heb ik voor mijn masterscriptie onderzoek gedaan naar flexibel werken. Hier kwam o.a. uit dat collega’s die flexibel werken minder stress ervaren dan de “traditionele” collega’s. En uit eigen ervaring kan ik nu zeggen: Het klopt! 

Tot slot: Hoe zorg jij nou voor een soepel lopende workation?

Naast alle bovengenoemde praktische punten, zoals goede Wifi en toestemming voor werken in het buitenland zijn verwachtingsmanagement en (behoud van) communicatie in dit geval het meest belangrijk. Zorg ervoor dat zowel kandidaten als klanten geen last hebben van jouw workation, maar haal er juist iets positiefs uit. Kandidaten worden vaak alleen maar enthousiaster als ze horen dat je de vrijheid hebt gekregen om dit te mogen doen. Gelijk een mooie USP te pakken!

Geschreven door Wendy Bruul – Recruitment Specialist bij Timetohire.

Don't want to miss anything?

Stay up to date

We love to share our insights from the recruitment world with you. Sign up in order to receive our newsletter.

Sign up