Lastige profielen werven met Greenwheels

Greenwheels, al ruim 25 jaar een bekend aanzicht in de grote steden. Opgericht in 1995 met een missie die actueler is dan ooit: het aanpakken van overvolle steden en milieuvervuiling, door middel van het inzetten van deelauto’s. Hier is een handige app voor, maar om die te blijven optimaliseren was er behoefte aan developers. En die bleken niet zo makkelijk te vinden via de standaard kanalen en dat is waar Timetohire ten tonele verscheen.

Hoe werd recruitment gedaan voordat jullie met Timetohire gingen samenwerken?

Voor de komst van Timetohire werden alle vacatures op onze eigen kanalen verspreid. Denk hierbij aan campagnes, maar ook organische berichten op Linkedin en Indeed. Voor een groot deel van de openstaande functies werkte dit prima, maar een bepaalde doelgroep was hier nauwelijks vindbaar. In het verleden hebben wij ook wel met andere partijen gewerkt, maar dat leek meer op cv’tjes schuiven. Dan betaalden wij een hoge fee voor de cv’s, maar er gebeurde bijvoorbeeld niks aan Employer Branding. Op een gegeven moment kwam er een budget vrij en kon ik deze op een andere manier beleggen. En dat was de cue voor Timetohire.

Wat was de grootste uitdaging waar men mee worstelde op het gebied van recruitment?

Wij hebben best wel mazzel met onze online vindbaarheid, wij hebben een goede naam in de markt, het is een groot merk en krijgen altijd een mooie response op onze vacatures. Maar het vinden van developers was toch een uitdaging. Technische mensen zijn moeilijker te vinden en zitten niet op de standaard kanalen. In het verleden kregen wij wel af en toe een cv toegestuurd, maar dat kon veel beter. De uitdaging lag vooral bij het aanspreken van deze specifieke doelgroep, op een prettige manier.

Naar welke aspecten waren jullie op zoek bij het vinden van een recruitmentpartner?

Wij hebben verschillende partijen gesproken in onze zoektocht naar het vinden van een geschikte oplossing voor deze uitdaging. Wij zijn met Timetohire in contact gekomen via een vriend, de gesprekken verliepen prettig en wij hadden een goed gevoel bij deze fijn club. Wij zien Timetohire als een verlengstuk van Greenwheels, zij begrijpen precies hoe wij onze kandidaten willen benaderen en pakten onze tone of voice gemakkelijk over. Wij wilden geen recruiter die 20.000 mensen benadert, maar iemand die over weet te brengen hoe het is om te werken bij Greenwheels.

Hiervoor deden wij recruitment met zijn tweeën en bepaalden wij het beleid en de strategie. Wij vinden het erg belangrijk dat wij een goede candidate experience hebben, vanaf het eerste moment een fijne ervaring. Om deze wensen te waarborgen en daarnaast óók nog te sourcen ontbrak het ons helaas aan de tijd. Sourcen wordt vaak over het hoofd gezien, het is een onzichtbaar stukje recruitment, maar men realiseert zich niet hoe veel tijd dat kost en hoe essentieel het is voor het proces.

Hoe hebben jullie de algehele samenwerking ervaren?

Supergoed. Grappig genoeg kende ik Eveline al, zij heeft een kennis van mij aangenomen. Wij hadden een fijn eerste gesprek, schakelde snel en hield ons secuur op de hoogte. Eenmaal bij ons op kantoor heeft zij echt de moeite genomen om iedereen te spreken die betrokken was bij het hiringteam. Van de hiringmanagers tot de developers die al in proces zaten, Eveline wilde de mensen leren kennen en weten wat hun dreef en hoe zij te werk gingen. Ze zou zo bij ons in het team kunnen zitten als echte collega. Onze sourcingkoningin.

Wat kunnen jullie vertellen over de impact van een ervaren sourcer op de moeilijk te vinden rollen?

Bij het zelf sourcen vond ik wel wat kandidaten, maar net niet wat waar we naar opzoek waren. Wanneer je er iemand bij vraagt, dwing jij je eigen team en jezelf om het vraagstuk concreet te maken. De toegevoegde waarde van een ervaren sourcer is dat zij de markt goed kent, waardoor zij duidelijk kan zeggen: ‘Wat je nu vraagt, dat kan niet.’ Of ‘Als je dit wilt, besef dan dat dit salaris niet past.’
Haar kennis heeft ons richting gegeven en haar expertise zorgde voor veel overtuigingskracht. Eveline is heel realistisch in wat ik aan kan nemen. Wij hebben nu veel meer kandidaten, omdat wij de sourcing kracht in huis hebben. Het maakt een groot verschil wanneer je hoopt dat iemand jouw gepromote job ziet of wanneer een kandidaat persoonlijk benaderd wordt.

Wat vond je van het resultaat?

De opdracht is nu afgelopen. Wij hebben van tevoren onze wensen besproken: 2 tot 3 developers in 2 á 3 maanden. Natuurlijk met een slag om de arm en wij hielden in ons achterhoofd rekening met wat uitloop. Maar na 1,5 maand waren die 2 developers al binnen. Misschien een beetje geluk, maar de strategie voor de campagnes waren goed opgezet. De traffic op onze kanalen steeg, Eveline heeft daar ook wat losgemaakt. Uiteindelijk hebben wij van 1 opdracht, 3 opdrachten gemaakt en heeft zij ons ook nog geholpen met de werving van UX/UI designers en voor de Finance afdeling.
In haar laatste week heeft zij niet meer gesourced, maar een heel rapport geschreven over hoe je campus recruitment opzet, een heel waardevol extraatje die zij ons gaf. Naast hetgeen waar wij haar voor in hadden gehuurd (en waar zij succesvol in was), heeft Eveline ook veel input geleverd in andere zaken, waar ik anders zelf veel tijd in had moeten steken. Al met al zou ik zeggen, een groot succes!

Zou je Timetohire aanraden aan anderen in jouw positie en waarom?

Ik zou Timetohire absoluut aanraden, ik ben zelfs al referentie geweest voor Eveline. Ik heb veel HR-professionals in mijn netwerk waar Timetohire interessant voor zou kunnen zijn. Maar ook wanneer ik weet dat iemand op zoek is naar een nieuwe baan geef ik hun de tip even contact met jullie op te nemen. Het grote netwerk van Timetohire is heel interessant en er is veel kennis in huis. Bedrijven die werken met kleinere teams en capaciteit te kort komen zullen ook veel baat hebben bij de diensten van Timetohire, ik vond Eveline een heel fijne aanvulling op ons team.

Wat maakt Greenwheels zo leuk om voor te werken volgens sourcing specialist Eveline?

“De combinatie van (slimme) technology en sustainability vind ik sowieso heel tof. Greenwheels biedt een dienst/product aan voor een brede doelgroep. Een groot deel van de maatschappij wordt hiermee bereikt en wordt op een duurzame manier (CO2-reductie) ondersteund in hun mobiliteit.Ze zijn constant bezig met progressie, niet alleen met betrekking tot hun dienst/product, maar ook intern. De medewerkers staan op nummer 1, ook daar is het duurzaamheidsstuk op van toepassing. Het is een fijne werkgever, dat merk je doordat er een laag verloop is en de samenwerking onderling goed is. Mensen denken met elkaar mee in kansen en mogelijkheden, ook op het gebied van recruitment waar ik mij mee bezig hield. Iedereen heeft hetzelfde doel voor ogen en communiceert open en eerlijk. Het zijn stuk voor stuk intelligente specialisten die geloven in vrijheid en kwaliteit in je werk. Ik had gelijk een goede klik met de People & Culture Manager, wij hadden aan een paar woorden genoeg om tot een mooi resultaat te komen.”

Meer weten over Greenwheels? Bekijk hier hun werk. Zij hebben ook mooie rollen open, zoals bijvoorbeeld Partner & Key Account Manager of als Financieel Administratief Medewerker.

Heb jij een uitdaging met IT recruitment? Neem direct contact op en verken de mogelijkheden.

Contact opnemen

Onze aanpak

Benieuwd hoe wij een recruitment opdracht aanpakken?

Bekijk meer over ons Recruitment Success Framework

Onze aanpak