Zo sta je goed in de startblokken voor de onderhandeling over jouw secundaire arbeidsvoorwaarden

Je zoekt naar een nieuwe functie als recruiter en hebt inmiddels al wat sollicitaties lopen. Of misschien ligt er zelfs al een aanbod op tafel! Lekker, maar houd je in en zet niet direct je handtekening onder een contract met een aantrekkelijk salaris. De secundaire arbeidsvoorwaarden zijn minstens net zo belangrijk. Wat houden deze voorwaarden in en hoe haal je er het maximale uit? Je leest ‘t hier!

Wat zijn secundaire arbeidsvoorwaarden?

Je salaris als recruiter, de arbeidsduur, werktijden en vakantiedagen: dat valt allemaal onder je primaire arbeidsvoorwaarden. Secundaire arbeidsvoorwaarden zijn dat extraatje die een bedrijf nog aantrekkelijker maken. Een bedrijf hoeft niet verplicht secundaire voorwaarden aan te bieden, maar het hoort er tegenwoordig wel echt bij.

Standaard secundaire arbeidsvoorwaarden

De standaard secundaire arbeidsvoorwaarden kun je bij de meeste bedrijven wel verwachten. Denk aan:

  • Extra inkomen, zoals een 13e maand of een bonus;
  • Speciaal verlof, zoals Atv-dagen of bij verhuizing;
  • Flexibiliteit, denk aan zelf je werkuren inplannen;
  • Opleidingsbudget, om je kennis en kunde te blijven ontwikkelen;
  • Middelen, zoals een laptop of telefoon van de zaak en korting op bedrijfsproducten.

Opvallende secundaire arbeidsvoorwaarden

Bedrijven gebruiken steeds vaker de secundaire arbeidsvoorwaarden om zich te onderscheiden van de rest. Tot een paar jaar geleden waren sommige voorwaarden nog ondenkbaar (onbeperkt aantal vakantiedagen, anyone?), maar nu zie je ze steeds vaker.

Denk aan een leasefiets, in plaats van een leaseauto. Of geen pensioenpremie meer, maar een verhoging van je salaris om zelf te bepalen hoe je je toekomst regelt. Betaald vrij nemen om vrijwilligerswerk te doen of korting op de sportschool om te werken aan je gezondheid. Het komt allemaal steeds vaker voor!

Uiteraard speelt de coronapandemie een grote rol bij de verandering bij secundaire arbeidsvoorwaarden. Eerder was thuiswerken een Unique Selling Point, nu is dat bijna een eis. ‘Hybride werken’ is het nieuwe sleutelwoord. Sommige bedrijven gaan zelfs zo ver dat ze nu telewerken aanbieden. Überhaupt op afstand werken en nooit meer naar kantoor. Kun je mooi je laptop opstarten op een balkonnetje in Toscane.

Laat je niet alleen verleiden door de pizzaparty’s

Bedrijven doen hun best om zichzelf aan je te verkopen en gooien hiervoor onder andere de secundaire arbeidsvoorwaarden in de strijd. Kijk dus niet gek op als je in een vacature dingen als ‘jaarlijks tripje naar het buitenland’ of ‘elke maand pizza party’ ziet staan. Klinkt aantrekkelijk, toch? Maar heb je daar ook echt iets aan?

Laat je niet alleen verleiden door fancy voorwaarden. Kijk vooral hoe het bedrijf bijdraagt aan bijvoorbeeld je werk-privébalans of je mentale welzijn. Zo krijg je bij Timetohire standaard een zen-budget, waarmee je op kosten van de baas af en toe lekker tot rust kan komen. Dat levert je uiteindelijk meer op dan een pizza margherita achter je bureau.

Tips voor onderhandelen secundaire arbeidsvoorwaarden

Recent bleek dat in 73% van de gevallen secundaire arbeidsvoorwaarden een hoofdreden zijn om wel of niet bij een bedrijf te blijven. Heb je een aanbod en wil je onderhandelen? Neem dan zeker ook de arbeidsvoorwaarden mee. Hoe je het aanpakt?

  1. Doe onderzoek. Wat is gebruikelijk in deze branche en binnen jouw vakgebied?
  2. Bedenk wat je wilt. Het onderhandelt makkelijker als jij je doel voor ogen hebt.
  3. Onderbouw je wensen. Leuk en aardig dat je flexibele werktijden wilt, maar waarom is dat een voordeel voor zowel jou als de werkgever?
  4. Wees flexibel. Misschien kunnen jouw wensen niet, maar heeft de werkgever je wel iets anders interessants te bieden.
  5. Drijf niet te ver door. Je wilt er natuurlijk het maximale uit halen, maar je wilt ook beginnen met een goede relatie. Weet dus wanneer je moet stoppen.

Door Sebastiaan Cové, Head of Marketing bij Timetohire.

Don't want to miss anything?

Stay up to date

We love to share our insights from the recruitment world with you. Sign up in order to receive our newsletter.

Sign up