Zo werf je de nieuwe generatie IT-professionals

Door Michael van de Ven

De druk op de arbeidsmarkt stijgt en de positie van werknemers wordt steeds sterker. Weg zijn de tijden waar je als recruiter de kandidaten voor het oprapen had. Het is bikkelen om de juiste kandidaat aan jouw organisatie te binden. Met een historisch hoge vacaturedruk van 1,33 vacatures per werkzoekende is het in veel sectoren lastig. Dit is echter nog niks in vergelijking met IT. Hier vind je 4,6 vacatures per werkzoekende. Daarom is het maar al te belangrijk dat je jezelf goed bewapent met alle informatie die je nodig hebt om deze ‘war on talent’ levend uit te komen. Want hoe ziet de markt van IT’ers eruit? Hoe gaat dit de komende jaren veranderen? En wat kan je doen om deze IT’ers wel aan te trekken?

Hoe ziet de IT-markt eruit?

Dat de markt krap is, blijkt al aan de ongekend hoge vacaturedruk die zich voordoet. Tel hierbij op dat uit Cijfers van het UWV blijkt dat 63% van de IT-vacatures moeilijk of niet vervuld wordt en het plaatje wordt nog helderder. Organisaties moeten steeds vaker genoegen nemen met kandidaten die niet volledig in het plaatje passen dat ze hebben. Dit zien we terug als we kijken naar de vraag naar specifieke functieniveaus. De vraag naar Coaches/Trainers binnen de IT-branch groeide met 71% in Q1.

Als je een vacature online zet concurreer je met zo’n  40.000 andere vacatures binnen de IT-brance. In 2021 werden er namelijk 39.246 IT-vacatures online gezet. Dit is 25% hoger dan in 2020 en met de verdere stijging in krapte op de arbeidsmarkt kunnen we verwachten dat dit getal in 2022 dit weer overtreft. 

The next generation

Elk jaar starten er weer 7.500 hoopvolle studenten aan hun opleiding binnen de IT. 4 studiejaren later zien we dat er nog iets meer dan de helft overblijft met 4.000 afstudeerders in 2021. Verwacht dus dat er dit jaar ook weer ongeveer 4.000 nieuwe kandidaten beschikbaar komen in de komende maanden. Als deze niet al opgepikt zijn natuurlijk, want die kans is groot. Wil je een IT’er op HBO-niveau? Zoek dan vooral in Noord-Brabant. Voor studenten op WO-niveau kan je het beste je tentje neerzetten op de campus in Wageningen. Hier komen namelijk meer dan de helft van de WO-studenten vandaan.

Gelukkig is dit niet de enige bron van nieuwe werknemers. De monitor Techniekpact rapporteerde vorig jaar dat er in vijf jaar 100.000 extra IT’ers zijn gestart in Nederland. Dit betekent dat het overgrote merendeel van de IT’ers niet via de traditionele manieren, maar via omscholing, traineeships en hires op skills de branche in stroomt.

Hoe werf je IT-talent?

  1. Campusrecruitment is belangrijker dan ooit. Door tijdens de studie al betrokken te zijn, een bijbaan te bieden of te begeleiden is de kans veel groter dat het net afgestudeerde talent voor jou kiest. Verdiep je dus in waar jouw doelgroep afstudeert en zorg voor een goede naam op die school. Geef gastcolleges, maak content die relevant is voor hun studie en zoek op creatieve manieren contact.
  2. Het is echt niet nodig om zoals vroeger in de showroom van een autodealer een contract te bieden. Wel vraagt de jongere generatie om een modern arbeidsvoorwaardenpakket waarbij een goede work-life balance een vereiste is. Dit strekt verder dan onbeperkt vakantiedagen bieden. Ook zaken als een workation of (deels) betaald verlof om voor iemand te kunnen zorgen kunnen hier goed aan bijdragen. 
  3. Hire on skill, not experience. Zoals blijkt uit de cijfers komt het overgrote deel van het IT-talent niet via de traditionele wijze het vakgebied in, maar door middel van omscholing en traineeships. Accepteer dat je niet voor elke rol iemand met de juiste ervaring kan vinden, maar dat er zeker rollen zijn die kandidaten met de juiste kwaliteiten snel eigen kunnen maken. Zo houd je meer tijd over om te sourcen voor de rollen waar dat echt nodig is.
  4. Zorg voor een duidelijke purpose als organisatie, zodat de kanidaat ook weet wat het grote doel van de organisatie is. Opvallend veel IT-talent vindt duurzaamheid ontzettend belangrijk. Informeer niet alleen vanuit de ‘what’ maar juist via de ‘how’ en ‘why’.
  5. Neem de organisatie mee in wat er nodig is om ze te bereiken. Je kan zo hard rennen als je wil, maar als jouw organisatie niet meegaat met wat er nodig is om op te vallen in deze markt ga je alleen niks bereiken. Stakeholdermanagement is dus essentieel. Stel je zelf niet alleen op als recruiter, maar ook als Recruitment Business Partner en neem de organisatie mee in de veranderingen die nodig zijn om talent aan jouw organisatie te binden.

Conclusie

Waar het lastig wordt, stijgen de betere recruiters tot hogere hoogtes. In een lastige markt is onze rol als recruiter alleen maar waardevoller voor organisaties. Hier tegenover staat wel dat we moeten blijven innoveren. Niet alleen in de manier waarop we ze benaderen, maar ook in de profielen die we opstellen als we op zoek gaan. Door te focussen op campusrecruitment, een modern arbeidsvoorwaardenpakket en een duidelijke purpose is het mogelijk het talent naar jouw organisatie te trekken, want ook IT’ers moeten ergens werken. Aan jou de taak om ervoor te zorgen dat dit bij jouw organisatie is.

Don't want to miss anything?

Stay up to date

We love to share our insights from the recruitment world with you. Sign up in order to receive our newsletter.

Sign up