Ruimte voor EQ binnen de quality of hire

Eveline van Kempen

Recruitment metrics nemen een steeds prominentere plek in binnen het recruitmentlandschap. Hierin is de “quality of hire” toch wel “die ene” waar mijn aandacht net wat langer blijft hangen. Dat heeft voor mij vooral te maken met het ontbreken van een eenduidige definitie en een uniform toepasbare formule. Zo spreekt de “time to hire” redelijk voor zich en laat het uitrekenen van de “offer acceptance rate” ook weinig te speculeren over. Last, but definitely not least: ik denk dat de quality of hire een stress-gevoelige metric is, waarin Emotionele Intelligentie (EQ) een cruciale rol speelt. Hoe dan? Ik neem je mee!

De quality of hire, qua definitie in principe ook geen man overboord. Uiteindelijk kan deze metric wat mij betreft platgeslagen worden als “de waarde die iemand toevoegt aan het bedrijf”. Maar dat is tegelijkertijd waar de subjectiviteit lonkt en de kaders vervagen. Want wat voor het ene bedrijf van enorme waarde is, is voor het andere bedrijf mogelijk iets wat ze veel minder van toegevoegde waarde achten. Zo vindt de één bijvoorbeeld het generen van een zo hoog mogelijke omzet het meest cruciaal, terwijl de ander de cultuur fit veel waardevoller vindt. Bovendien is de quality of hire niet een metric wat (volledig) vooraf gemeten kan worden, terwijl we natuurlijk ook graag willen weten “wat we in huis halen”. Je weet immers niet hoe en in welke mate iemand daadwerkelijk waarde gaat toevoegen.

Invloed van stress

Wat momenteel mogelijk veel impact heeft op de quality of hire is stress. In de “normale” (lees: non-covid) wereld is er altijd al een bepaalde mate van stress, maar met de huidige pandemie is een logisch gevolg dat er meer stress wordt ervaren. Dat (te veel) stress over het algemeen iemand zijn/haar welzijn en performance, en daarmee de toegevoegde waarde aan het bedrijf, niet ten goede komt is niks nieuws onder de zon. Stress kan zo dus een negatief effect hebben op de quality of hire en na een duik in de literatuur hieromtrent leerde ik dat er een psychologisch construct is wat dit negatieve effect kan beperken of voorkomen, namelijk EQ, wat meet hoe je je eigen en andermans emoties interpreteert en reguleert.

De invloed van EQ

Uit verschillende onderzoeken blijkt dat mensen met een hoger EQ betere werkprestaties leveren. Dit komt vooral doordat ze meer motivatie hebben, hun emoties beter reguleren, de emoties van hun collega’s beter begrijpen en daardoor effectiever communiceren met elkaar (to get the job done!). Een hoger EQ helpt je om je hoofd koel te houden door stress minder podium te geven, met alle positieve gevolgen van dien.

Gezien de negatieve effecten van stress op de (digitale) werkvloer denk ik dat EQ een belangrijke rol kan spelen in het meten en waarborgen van de quality of hire. Bovendien kan EQ in de selectieprocedure een plek innemen, wat maakt dat je vooraf al een indicatie van iemand zijn/haar toegevoegde waarde krijgt. In tegenstelling tot IQ, wat relatief statisch is en dus behoorlijk vaststaat voor de rest van je leven, is EQ ontwikkelbaar. Kom maar op met die EQ-ontwikkelcurve ten behoeve van een hogere quality of hire!

Hoe sta jij tegenover een plek voor EQ in het berekenen van de quality of hire? We zijn binnen Timetohire aan de slag gegaan met een assessment in de selectieproduce, waarin we EQ ook meenemen. Hoe we dit doen? Daar neem ik je graag de volgende keer in mee!

Vind je dit interessant? Wellicht is de blog over Video Sourcing van mijn collega Bjorn van den Ouweland dan ook wat voor jou.

Door Eveline van Kempen, Recruitment Specialist bij Timetohire.

Don't want to miss anything?

Stay up to date

We love to share our insights from the recruitment world with you. Sign up in order to receive our newsletter.

Sign up