How to #2 Recruiten vanuit huis: 6 tips

Door Milad Zandi

Ook recruitment ontspringt de dans niet sinds het Coronavirus heeft toegeslagen. En natuurlijk is het begrijpelijk dat de gemiddelde recruiter niet bepaald staat te juichen wanneer er sociale isolatie van ons gevraagd wordt. Wij zijn nu eenmaal sociale beestjes. Een grap maken over je directe collega iedere dag behoort voor ons toch wel tot een van de geneugten des levens. En vonden we het eerst wel prettig om in pyjama op de bank te hangen met laptop op schoot en kat ernaast, na een aantal maanden werd het ook voor ons wel een tikkeltje eentonig.

Aan de andere kant gaf het ons ook de gelegenheid om te bouwen aan een impossante Talent Pool (zo eentje waar je helaas niet in kunt springen voor een verfrissende duik in je achtertuin),  werden er heel wat virtuele kopjes koffie gedronken met mensen uit ons netwerk en hebben we ook dat netwerk nog sterker ontwikkeld.

Om het recruitment leven vanuit huis een stukje mooier vorm te geven wilden we hier graag onze ‘how to survive during social distancing as a recruiter’ met jullie delen’.

Thuiswerk tip 1: Routine!

Doe net alsof het ‘a regular day at the office’ is en houd vast aan je gebruikelijke routine. Dus: spring onder de douche, trek werkkleding aan (neem voor nu afscheid van je huispak), eet yoghurt en maak een to-do list. Om daarna samen met je team de dag te starten.

Thuiswerk tip 2: No-no Netflix

Het is een bekend gegeven dat de gemiddelde thuiswerker omringd is door de nodige afleiding: je kat geeft je nog eens een kopje, de vaat staart je aan vanaf het aanrecht en je oog valt op de netflix-knop op je afstandbediening. Of erger nog, het wijnrek ziet er opeens wel heel aanlokkelijk uit daar in de hoek van de kamer.

Om al die verleidingen het hoofd te bieden is het belangrijk dat je duidelijke en haalbare doelen stelt per dagdeel, en die vervolgens met je collega’s bespreekt. Want ben jij er erg gevoelig voor dan kunnen je collega’s je helpen scherp te blijven.

Thuiswerk tip 3: Van tafel naar bank, van bank naar tafel

Zorg voor afwisseling wat betreft werkzaamheden, werktijden en werkplek. Zo zweren wij bij het bellen vanaf de bank en vergaderen aan de keukentafel. Ook afwisseling is van belang: je moet wel van hele goede huize komen om vier uur achter elkaar geconcentreerd bezig te zijn met een ding. Deel dit liever op in 4 blokken van een uur en spreek af dat je tussendoor even koffie haalt of met een collega (of gezinslid)  belt/spreekt.

Thuiswerk tip 4: Gratis online tools

Recruitment staat bol van de sociale interactie. Een van de belangrijkste pijlers ook voor het succes. Korte lijnen en communicatie zijn onontbeerlijk. Je bent met goede tools een stuk dichter bij dit panacea. Zo kun je zowel intern als extern uit de voeten. Wij raden Slack aan wat betreft de interne communicatie en voor externe calls zweren wij bij Zoom of Whereby.com

Maar verlies ook je collega’s niet uit het oog. Die snakken stiekem naar samen lunchen net als jij en gelukkig kan dat ook met een videocall. Mocht je even aan het idee moeten wennen, bedenk dan vantevoren wat onderwerpen of activiteiten om te ondernemen samen.

Zo hebben 3 van onze favoriete collega’s gepranked op camera (nu vinden we ze nog leuker!) en hebben we babyfoto’s van elkaar geraden. Je leert ze zo beter kennen maar houdt tegelijkertijd contact op een luchtige manier en kunt ze ook weer ergens mee helpen waar nodig.

Thuiswerk tip 5: Stilzitten is het nieuwe ….

Let op dat je wel voldoende blijft bewegen tijdens het thuiswerken (kijk voor inspiratie naar tip 4). Het is niet goed om de hele dag stil te zitten, voor je lijf, maar ook voor je concentratie. En door bewegen worden er ook nog eens endorfinen aangemaakt in je hersenen, waar je je gelukkiger door voelt. Dat kun je best gebruiken in tijden van corona! Bovendien werken ze stressverlagend. Je kunt tussen de hittegolven en stortbuien door ook best een wandelingetje maken. Of doe mee met een van de vele online work-outs.

Thuiswerk tip 6: Praat, deel en blijf scherp! 

En mocht je behoefte hebben aan een praatje, dan zijn wij er voor je! We vinden het geen probleem om je geklaag aan te horen, maar ook een beetje tegen ons aanzeuren, of even lachen daar staan we voor open. Fleur en Eveline pakken de telefoon op of spreken je online. Ook als je de diepte in wil gaan over verschuivingen op kantoor of mogelijke carrierekansen.  

Laten we op elkaar letten en uitkijken naar een mooi einde van de zomer!

Wil je meer weten over onze services of Recruitment Success Framework? Bekijk de pagina’s!

Don't want to miss anything?

Stay up to date

We love to share our insights from the recruitment world with you. Sign up in order to receive our newsletter.

Sign up