Corporate recruiter

Om onze klanten te voorzien van de juiste kandidaat, voor de lange termijn, is het van belang om goed in kaart te brengen waar de behoefte ligt van de klant. Door een goede samenwerking met je stakeholders en het stellen van de juiste vragen, breng je de kwalificaties van de vacature in kaart om zo de perfecte match te maken.

Scroll

Wat doet een corporate recruiter

Corporate recruiters analyseren de wervingsbehoefte van een bedrijf en het aanbod op de arbeidsmarkt en maken vervolgens een plan om de beste match te maken tussen de kandidaten en het bedrijf. Ze coördineren het gehele aannameproces vanaf het promoten van de vacature tot en met de onboarding van de juiste kandidaat. Dat betekent dat corporate recruiters naast de werving en selectie nog meer taken hebben. De voornaamste taken zijn als volgt:

Recruitment strategie

Een corporate recruiter analyseert het bedrijf om een goed beeld te krijgen van de cultuur, de vraagstukken en de doelen van het bedrijf. Door te weten wat de drijfveren en ambities van het bedrijf zijn, kan de corporate recruiter een recruitment plan maken. Ze gaan op zoek naar de juiste manier om de doelgroep te bereiken en maken een promotieplan. Vragen als ‘op welke platformen of evenementen vinden we de doelgroep’, ‘hoe spreken we de doelgroep aan?’ en ‘wat vindt deze doelgroep belangrijk?’ worden hierin meegenomen. Afhankelijk van de tijd, het budget en de beschikbare tools, stellen corporate recruiters een passend recruitment proces op dat afgestemd wordt met de hiring managers. Daarin zal worden meegenomen wie de betrokkenen zullen zijn, hoeveel interviews er plaats zullen vinden en of er gebruik wordt gemaakt van bijvoorbeeld een assessment. Ze begeleiden het gehele proces en zorgen voor een goede candidate experience tot en met de onboarding. Corporate recruiters zorgen ervoor dat het belang van het bedrijf matcht met de wensen van de kandidaat op een lange termijn.

Employer branding

Om de juiste kandidaten aan te trekken, zullen corporate recruiters baat hebben bij een goede employer branding. Als bedrijven een postitief imago en reputatie hebben als werkgever, zal dat meer talenten in de huidige arbeidsmarkt aantrekken. Het is dus van belang dat bedrijven een goede naamsbekendheid hebben, waarbij de bedrijfscultuur en ambities van het bedrijf duidelijk naar voren komen. De manier waarop je de employer branding aanpakt heeft veel invloed op het aantal sollicitanten.

Sourcing

In de huidige arbeidsmarkt is er meer vraag van werkgevers dan aanbod van werknemers. Daarom zijn corporate recruiters ook kandidatenexperts. Het is van belang dat je als corporate recruiter proactief zoekt naar kandidaten in de kwalificatie van een organisatie en/of vacature. Dat gaat via verschillende platvormen en eenmaal gevonden is het van belang dat een corporate recruiter de kandidaten bindt aan het bedrijf. Daarin is de juiste communicatie en relatiebeheer essentieel.

Stakeholder management

Corporate recruiters weten wie de belanghebbende en betrokkenen zijn in een sollicitatieproces. Ze hebben inzicht in alle zakelijke en persoonlijke belangen en verwachtingen en kunnen daar effectief invloed op uitoefenen. Corporate recruiters behouden het overzicht en zorgen ervoor dat alle stakeholders betrokken zijn op de juiste momenten.

Skills van een corporate recruiter

Communicatieve vaardigheden

Vermogen om effectief te communiceren met verschillende stakeholders, waaronder spreken, schrijven en actief luisteren. Als corporate recruiter ben je in staat om duidelijk ideeën over te brengen, te onderhandelen en relaties op te bouwen.

Open-minded

Corporate recruiters zijn bereid om open te staan voor overtuigingen van anderen die in eerste instantie niet stroken met de eigen overtuiging, om zo een weloverwogen standpunt in te kunnen nemen. Daarbij leren ze zichzelf aan om out of the box te denken en tunnelvisies te verminderen. 

Analyserend vermogen

Een groot onderdeel van het vak is het analyseren van het bedrijf en de arbeidsmarkt. Door een goede analyse kun je de (complexe) vraagstukken oplossen en handelen om je doelen te bereiken.

Ownership

Durven verantwoordelijkheid te nemen en te denken en handelen als eigenaar.

Een dag in het leven van een corporate recruiter

Het is de 1e van de maand. Bij binnenkomst check je met de receptie of de nieuwe starters zijn aangemeld, en na een kop koffie met je mederecruiters zet je de ontvangstzaal klaar. Je verwelkomt alle starters met een kop koffie en geeft ze een warm welkom. Vervolgens informeer je ze over de dagplanning en deel je de laptops uit. Je geeft een rondleiding en wijst iedereen naar de werkplek waar zijn/haar buddy hen opvangt. Inmiddels is het 11 uur en kijk jij in je ATS systeem wie er afgelopen weekend allemaal gesolliciteerd hebben op de 10 open rollen die je hebt en beantwoord hun sollicitaties. De ochtend vloog voorbij en je gaat lunchen met het HR team. Na de lunch bereid je jezelf voor, want om 14:00uur geef je een presentatie aan alle hiring managers over de ontwikkelingen in de huidige arbeidsmarkt en geef je een update over de lopende procedures. Iedereen is blij om weer volledig up to date te zijn en er ontstonden interessante discussies, waar jij je weer verder op kan verdiepen. Dat wordt een to do voor later deze week, want om half 4 heb je een sollicitatiegesprek samen met een associate van de praktijk. Het was een leuk gesprek, dus na afloop stuur je de feedback door naar de hiring manager en sluit je met een voldaan gevoel je laptop af.

‘Het leukste aan de rol als corporate recruiter vind ik het schakelen tussen de vele stakeholders en zorgen dat iedereen op één lijn zit en de kandidaat de beste candidate experience ervaart.’

Pien van den Boer Corporate recruiter

‘Ik krijg er energie van om tijdens arbeidsvoorwaarden onderhandeling alle neuzen dezelfde kant op te krijgen. Daarnaast is er niks leukers dan een kandidaat nog warmer te maken voor het bedrijf door de allerbeste candidate experience te bieden.’

Maaike Janssens Corporate recruiter

‘Als corporate recruiter treed ik echt op als recruitment business partner en ben ik de sparringspartner voor de directie als het gaat over de wervingsdoelen en benodigde recruitment strategie.’

Fleur Peters Corporate recruiter

Salaris corporate recruiter

Het gemiddelde bruto jaarsalaris van een corporate recruiter is €46.630,-. Daarnaast bestaan de secondaire voorwaardes vaak uit een leaseauto of reiskosten, laptop, telefoon en interne faciliteiten (sportabbonementen en teamuitjes).

Volledig rapport over salarissen

Aan de slag!

Wil je meer weten over de mogelijkheden om bij of via ons te werken als corporate recruiter? Bekijk de mogelijkheden!

Onze vacatures