Tips voor recruitmentsucces #5: Lemonade

  • Henke van Homoet en Marieke van Gijzen
In onze blogserie over Effectuation bespraken wij de voorgaande weken de principes: ‘Affordable loss’ en ‘Crazy quilt’ als een wijze om door samenwerking risico’s te beperken. Maar ook in samenwerking blijft de markt onzeker en onvoorspelbaar. Er kunnen onvoorziene obstakels op je pad naar het lonkend perspectief komen, zogenaamde Lemons (citroenen). Deze week bespreken we hoe je het best met deze obstakels om kunt gaan volgens het principe ‘Lemonade’.
Tips voor recruitmentsucces #5: Lemonade

De vorige delen in onze blogserie over Recruitment Succes gemist? Lees hier dan over ‘Affordable loss’ en ‘Crazy quilt’.

Af en toe kom je in het leven voor verrassingen te staan. De toekomst is en blijft namelijk onvoorspelbaar. Volgens de methode van Effectuation kan je daarom beter het heden controleren, in plaats van de toekomst proberen te voorspellen. 

 ‘When life gives you lemons, make lemonade’

Met deze quote wordt bedoeld dat je iets kunt leren van verrassingen, om dit vervolgens in je voordeel te gebruiken. Staar je dus niet blind op het probleem, maar wees creatief met de mogelijkheden die het je biedt.

Een mooi voorbeeld: In 1853 kreeg chef kok George Crum meerdere malen zijn Franse frieten teruggestuurd, met de mededeling dat ze te dik en te slap waren. Uit frustratie besloot hij uiteindelijk de frieten flinterdun te snijden en ze aan de klanten uit te serveren. Tot zijn verbazing vonden ze deze flinterdunne frietjes verrukkelijk. Zo vond hij plots en compleet onbewust de chips uit. Iets wat vandaag de dag nog steeds één van de meest populaire snacks is. 

Jouw pad naar het lonkend perspectief kent waarschijnlijk ook obstakels. Op het gebied van recruitment kan dit betekenen dat er plotseling meerdere werknemers vertrekken, waardoor je veel vacatures moet vullen. Volgens de principes van Effectuation ga je dan eerst kijken naar de middelen die je zelf al bezit (bird in hand) en hoe je deze kunt inzetten om je obstakels te overwinnen. Beschik je bijvoorbeeld al over een brede talentpool, dan kun je de openstaande vacatures snel vullen met talent uit je eigen netwerk. Daarnaast kan je ook kijken wat jouw samenwerkingspartners voor jou kunnen betekenen (crazy quilt) om verder te komen op jouw pad naar het lonkend perspectief. Werk je bijvoorbeeld samen met een recruitment specialist, dan kun je ook putten uit het netwerk dat zij bezitten.

Probeer dus eerst de problemen die je tegenkomt of gebreken die je hebt als organisatie op te lossen vanuit je beschikbare middelen en maak je obstakels kleiner in samenwerking met je partners. Als er talent bij jou vertrekt, weet dan ook waarom dat zo is. Wanneer je weet waarom mensen vertrekken, kun je ook bedenken hoe je ze kunt behouden. Zo kan je dus iets positiefs (lemonade) creëren uit een negatieve onverwachte gebeurtenis (lemon). Talent in de huidige arbeidsmarkt is immers schaars, dus is het kostbaar en ontzettend waardevol om te behouden.

Je hebt nu de beschikbare middelen in kaart gebracht, risico’s geminimaliseerd, samenwerkingspartners bepaald en je weet hoe je om moet gaan met de onvoorspelbare markt. Het laatste wat je je nog moet bedenken is dat je niet moet proberen de toekomst van een onvoorspelbare markt te voorspellen, dat is namelijk niet mogelijk. Probeer in plaats daarvan je heden te controleren. Dit is waar het laatste principe over gaat: Pilot in the plane.

De komende weken lichten wij elke week één voor één de principes van Effectuation toe. Dus, heb jij een droom of een visie? En ben jij benieuwd hoe je jouw lonkend perspectief op recruitmentgebied kunt bereiken? Volg dan onze pagina!

Het is tijd recruitment succesvoller te maken: It’s time to effectuate recruitment!

Over de auteurs 
Marieke van Gijzen en Henke van Homoet zijn respectievelijk als Organisatiepsycholoog en Consumentenpsycholoog verbonden aan Time to Hire. Time to Hire helpt organisaties recruitment succesvoller te maken.