Tips voor recruitmentsucces #4: Crazy quilt

  • Henke van Homoet en Marieke van Gijzen
In deze serie krijg je inzicht hoe je via de 5 principes van Effectuation komt tot succesvol recruitment. Dankzij het ‘Bird in hand’ en ‘Affordable loss’ principe weten we al dat we creatief moeten zijn met onze beschikbare middelen en hoe we om moeten gaan met risico’s. Toch blijft de markt onzeker en onvoorspelbaar. Om je hier als bedrijf tegen te wapenen is het belangrijk om samenwerkingen aan te gaan: het ‘Crazy quilt’ principe.
Tips voor recruitmentsucces #4: Crazy quilt

Heb je de blog van vorige week gemist, lees dan hier onze blog over het ‘Affordable loss’ principe.

Het ‘Crazy quilt’ principe kan vertaald worden naar het lapjesdeken principe. Het stelt dat je met je samenwerkingspartners, de lapjes waarmee je samen de lapjesdeken vormt, het pad naar jouw lonkend perspectief co-creëert. Je benut elkaars kracht en zet zo stapjes naar het lonkend perspectief. Het fijne hieraan, is dat je minder hoeft te investeren in kennis en kunde die je zelf niet bezit. In plaats daarvan maak je gebruik van de kennis en kunde die je samenwerkingspartners bezitten. Hierdoor minimaliseer je risico’s (denk aan affordable loss) terwijl je wel stappen vooruit doet.

Beschik je zelf niet over de benodigde kennis of middelen om jouw lonkend perspectief te bereiken? Ga dan in je netwerk op zoek naar partijen waar je mee kunt samenwerken; kijk of je mensen kent die toegevoegde waarde kunnen hebben voor jouw organisatie. Wil je investeren in employer branding, kijk dan of je marketeers in je netwerk hebt die je hierbij kunnen helpen. Zoek samenwerkingen die voor beide partijen voordelig kunnen zijn, waarbij het stukje onzekerheid in de stap die je onderneemt zo klein mogelijk wordt gemaakt door je samenwerkingspartners.

Stel je voor, je bent een nieuw bedrijf; je groeit snel en bent net bezig met de werving van nieuwe medewerkers. Je kunt er dan voor kiezen om te investeren in het zelf opzetten van een recruitmentproces, maar bij een gebrek aan kennis en kunde kan dit vrij kostbaar en tijdrovend zijn. In dat geval kun je er ook voor kiezen om de expertise van een recruitment specialist in te schakelen, die zijn of haar brede netwerk direct voor je kan inzetten. Dit is natuurlijk een investering, maar die betaalt zich ruimschoots terug, zowel in geld als in tijd. Je hoeft immers niet zelf meer op zoek te gaan naar geschikte kandidaten en kunt de tijd die je over hebt investeren in andere nuttige taken, die bijdragen aan de groei van jouw organisatie. Bovendien helpt een samenwerkingspartner om je eigen risico te verminderen. Op deze manier gaan affordable loss en crazy quilt hand in hand.

Na het inzichtelijk maken van de beschikbare middelen, het minimaliseren van risico’s en het bepalen van je samenwerkingspartners moet recruitment wel goed gaan toch?! Helaas is de markt niet te voorspellen en zullen er altijd onvoorziene obstakels op je pad naar het lonkend perspectief komen. Om hier op de juiste manier mee om te gaan is het “Lemonade” principe bedacht, waarover volgende week meer.

De komende weken lichten wij elke week één voor één de principes van Effectuation toe. Dus, heb jij een droom of een visie? En ben jij benieuwd hoe je jouw lonkend perspectief op recruitmentgebied kunt bereiken? Volg dan onze pagina!

Het is tijd recruitment succesvoller te maken: It’s time to effectuate recruitment!

Over de auteurs
Marieke van Gijzen en Henke van Homoet zijn respectievelijk als Organisatiepsycholoog en Consumentenpsycholoog verbonden aan Time to Hire. Time to Hire helpt organisaties recruitment succesvoller te maken.