Tips voor recruitmentsucces #2: Bird in hand

  • Henke van Homoet en Marieke van Gijzen
Afgelopen week verscheen het eerste deel van onze blog over recruitmentsucces, waarin we Effectuation en het lonkend perspectief introduceerden. Ons lonkend perspectief is succesvol recruitment; we streven naar duurzaamheid en blijvende verbetering van het recruitmentproces. Aan de hand van de vijf principes van Effectuation nemen we jullie mee op pad naar dit lonkend perspectief. Vandaag bespreken we het eerste principe van Effectuation: bird in hand.
Tips voor recruitmentsucces #2: Bird in hand

Heb je het vorige deel gemist, lees dan eerst hier onze blog van vorige week.

Wil je jouw lonkend perspectief bereiken? Breng dan eerst in kaart wie je bent en wat je hebt. Maak de beschikbare middelen en mogelijkheden inzichtelijk met behulp van het bird in hand principe. Succesvolle ondernemers starten namelijk met de middelen die ze bezitten, om het perspectief dat aan het eind van de horizon lonkt te bereiken. In plaats van “wat is mijn doel, en welke middelen heb ik daarvoor nodig?”, denk je “welke middelen heb ik, en hoe zet ik deze in om mijn doel te bereiken?”.

Voor succesvol recruitment wil je duidelijk voor ogen hebben wat je wilt bereiken en wat je daarvoor moet doen. Het bird in hand principe kan je hierbij helpen aan de hand van de volgende vragen:

  • Wie ben ik?      
    Wat vind je als bedrijf belangrijk; wat zijn belangrijke waarden en overtuigingen van jouw organisatie? Neem bijvoorbeeld Coolblue: hun bedrijfscultuur wordt samengevat in de zin “alles voor een glimlach”. Dit is meer dan een spreuk, want het komt terug in alles wat zij doen en uitstralen. Leer dus de speerpunten van je bedrijf herkennen, dit zijn tevens belangrijke drijfveren voor het bereiken van het lonkend perspectief. Ook geeft dit inzicht in de bedrijfscultuur, wat voor mensen er bij je werken, wat je uitstraalt, en welke mensen je zoekt om jouw bedrijf te versterken.
  • Wat kan ik?      
    Weet wat je kernactiviteiten zijn en waar je als bedrijf goed in bent. Wat onderscheidt jouw bedrijf van anderen op dit gebied? Wat zijn de unieke punten waarom klanten zaken met jou doen en waarom mensen bij jouw organisatie werken?
  • Wie ken ik?      
    Benut je netwerken en de netwerken van de mensen die bij jouw organisatie werken of op een andere manier met jouw club verbonden zijn. Ken je mensen die van toegevoegde waarde kunnen zijn omdat zij iets met zich meebrengen wat je op dit moment nog niet intern tot je beschikking hebt?

De antwoorden die je formuleert op deze vragen vormen het uitgangspunt van en Effectuation van jouw recruitmentstrategie. Komt de strategie die je toepast overeen met de waarden en visie van het bedrijf? Passen de werknemers die je zoekt bij de medewerkers die je nu hebt? Gebruik je de juiste middelen en kanalen? Op basis van het Bird in Hand principe zou je al deze vragen moeten kunnen beantwoorden.

Nadat je in kaart hebt gebracht wie je bent, wie je kent en wat je kan, kun je verder gaan kijken. Waar wil je uiteindelijk naartoe, en hoeveel heb je ervoor over om dit te bereiken? Dat zijn vragen die horen bij het volgende principe van Effectuation, Affordable Loss, waarover volgende week meer.

De komende weken lichten wij elke week één voor één de principes van Effectuation toe. Dus, heb jij een droom of een visie? En ben jij benieuwd hoe je jouw lonkend perspectief op recruitmentgebied kunt bereiken? Volg dan onze pagina!

Het is tijd recruitment succesvoller te maken: It’s time to effectuate recruitment!

Over de auteurs
Marieke van Gijzen en Henke van Homoet zijn respectievelijk als Organisatiepsycholoog en Consumentenpsycholoog verbonden aan Time to Hire. Time to Hire helpt organisaties recruitment succesvoller te maken.