Time to Hire Indepth #1: Matchen op Werkstijl BRIQ

  • Robert Steinmetz
In een succesvolle vorige blog vertelden rec-2-rec specialisten, Paco en Henke, hoe ze "teams scannen" om kandidaten te matchen op bedrijfscultuur en DNA. Wederom een nogal scifi-achtig begin, maar in dit artikel willen we diepgang geven aan deze stelling.
Time to Hire Indepth #1: Matchen op Werkstijl BRIQ

Na het lezen (circa 7 minuten) weet je:

  • Wat een werkstijl inhoudt en waarom het belangrijk is;
  • Hoe je de karakteristieke werkstijl van je team kan inzetten in succesvol recruitment;
  • Hoe werkstijlen worden gemeten binnen teams;
  • Het verschillend aantal type BRIQ-werkstijlen en bijhorende eigenaardigheden

Overtuigd en wil je de eigenschappen van je commerciële team in kaart brengen? Let us know, in januari 2020 geven we 5 teamscans gratis weg!

Het belang van de individuele werkstijl


Velen van ons kennen het gevoel; je denkt: 'Wow, leuk bedrijf, daar wil ik wel werken.' In de sollicitatiegesprekken was de wederzijdse klik daar, maar eenmaal aan de slag…. 

Het komt veel voor dat werknemers ervaren dat de directe leidinggevende op verkeerde manier probeert te motiveren en aan te sturen. En dat is niet zo gek, hij of zij heeft een eigen werkstijl. Een werkstijl is, ja écht, de stijl waarop iemand werkt. Het kenmerkt iemands houding en gedrag, en is dus bepalend voor iemands gedrag!

Een persoonlijke werkstijl is bepalend voor het gedrag en de houding van een manager en/of collega. 


Deze werkstijl is erg belangrijk in de mate waarop je "klikt" met iemand op professioneel vlak. Om dit in kaart te brengen, en daarmee ook recruitment succesvoller te maken, kiest Time to Hire voor de BRIQ-werkstijltest. BRIQ is gespecialiseerd en brengt de commerciële eigenschappen en eigenaardigheden van personen en teams in kaart en is ontwikkeld door SalesTalent.me. 

Wat is BRIQ en wat heb je er aan?


BRIQ dus. BRIQ is een persoonlijkheid-test die wordt ingezet om de meest dominante werkeigenschappen van personen en teams in kaart te brengen. De BRIQ-test heeft veel weg van de bekende kleurmodellen. Waar de kleurmodellen voornamelijk generieke omschrijving geven, zoomt BRIQ in op de commerciële eigenschappen van personen. 

BRIQ-scores zijn onder te verdelen in 4 hoofdcategorieën. 

De vier categorieën staan voor de eigenschappen die eigenlijk ieder persoon wel herkent in zichzelf. Zo word je tijdens een BRIQ test onder andere gechallenged/uitgedaagd op gedachten over resultaatgericht werken, netwerken, nauwkeurigheid en ondernemerschap. 

De meeste mensen hebben één of twee dominante categorieën waarin ze hoog scoren. De scores geven inzicht in hoe collega’s hem/haar zullen ervaren, drijfveren en valkuilen. Als je deze inzichten inzet tijdens de selectie van kandidaten, geeft het de juiste handvatten om een klik te voorspellen met je kandidaat en het bestaande team. 

Op de komende pagina's zullen we de verschillen tussen de vier BRIQ-categorieën toelichten.

De introductie van de BRIQ-categorieën


Wanneer je meer weet van de BRIQ-categorieën zal je ook beter begrijpen hoe je in bepaalde situaties zal reageren. Zo krijg je inzicht in welke situaties je rustig of juist opgewonden zal handelen, wanneer je open staat voor nieuwe ideeën of wanneer je volledig assertief zal zijn. BRIQ helpt je anderen te begrijpen en geeft handvaten hoe je het best met anderen kunt omgaan op basis van hun profiel.

B-types: De Relatiebouwer
B-types hebben de neiging om klanten, kandidaten en prospects op een persoonlijk en individueel niveau te benaderen. Ze halen hun energie uit sociale contacten en samenwerken. Een zeer dominant B-type zal worden omschreven als het welbekende mensen-mens.  

Presteren consequent, zijn betrouwbaar, passen zich gemakkelijk aan en zien weinig over het hoofd

R-types: De Competitieve
R-types staan bekend om de zeer directe en krachtige communicatie. Ze worden gedreven door resultaat en geloven in het belang van sales doelen en targets. Anderen kunnen een dominant R-type omschrijven als de collega's met een "bord voor hun kop". 

Werken snel, resultaatgericht, fantasierijk en productief. Zijn daarnaast in staat om leiding en verantwoordelijkheid te nemen indien nodig

I-types: De Energierijke 
De I-types hebben de sterke neiging om intuïtief te werk te gaan. Alle keuzes en gedragingen zijn gebaseerd op een gevoel en emotie. Dat maakt ze vaak creatief en spontaan. Ze geven groepen letterlijk een boost in energie en optimisme. 

Werken vanuit een onderbuikgevoel, zijn veerkrachtig, staan open anderen te helpen

Q-types: De Consciëntieuze 
Q-types neigen naar het behouden van controle binnen het werk. Ze houden graag veel in eigen hand. Dominante Q-profielen werken graag zelfstandig en worden gekenmerkt door een analytische aanpak. In werk vermijden ze onzekerheden en kunnen ze bovengemiddeld goed advies opvolgen van collega’s en leidinggevenden.

Werken zeer nauwkeurig, zijn procesmatig erg sterk, zoeken naar stabiliteit en vaste disciplines

Hoe zet je de BRIQ in tijdens effectief rec-2-rec?


We weten nu dat een werkstijl bepalend kan zijn in de klik tussen personen op de werkvloer. Time to Hire vertaalt deze wetenschap naar succesvollere bemiddelingen. Een klik ontstaat niet alleen bij exact dezelfde of een compleet andere werkstijl. Zo simpel is het helaas niet.

Time to Hire volgt vier stappen om de verdieping van de BRIQ door te vertalen naar klantsucces:

1. Test je team
Bij Time to Hire geloven wat dat individueel succes alleen kan bestaan in een sterk collectief. Om succesvol recruiters te werven, nemen we ten eerste de werkstijl-test af bij onze opdrachtgever. De informatie die hieruit volgt, geeft ons inhoudelijke informatie over welk type BRIQ-profiel hoogstwaarschijnlijk wél, en welke niet zal slagen. 

2. Test kandidaten en ga voor balans
Als je weet wat het team definieert, kun je dus beter bepalen welke kandidaat er aansluit. Helaas is er niet zoiets als een "perfect" teamplaatje van BRIQ-combinaties. Ook is de BRIQ-score niet de enige voorspeller van succes. De industrie, werkervaring, ambitie en de positie in een team spelen ook altijd een rol. 

Time to Hire gelooft dat een variatie en balans in de BRIQ-scores de sleutel is tot succes. Zo maak je het mogelijk dat teamleden elkaars zwakte en ontwikkelmogelijkheden ondersteunen door sterktes en talenten.

3. Pak door op de valkuilen van kandidaten
Time to Hire pakt in de screening van kandidaten niet alleen door op de positieve eigenschappen en de match, maar ook op de afwijkingen en valkuilen. Zo zijn er bijvoorbeeld profielen die niet goed functioneren in resultaatgerichte en competitieve werkomgevingen. Het rec-2-rec team kan dit aan de hand van de BRIQ score vroegtijdig identificeren en kan hier in de screening goed op doorzagen. 

Scan je eigen team

De BRIQ kan organisatorisch helpen met het beter matchen van kandidaten. We hopen dat dit artikel meer inzicht heeft gegeven in de mogelijkheden. 

Ben je benieuwd naar de karakteristieken van je recruitment team, maar niet direct op zoek naar een nieuwe collega? Let us know, in januari 2020 geven we 5 teamscans gratis weg!