THE NECESARRY EVIL CALLED… RECRUITMENT

  • Kimberly de Jager
Heb je wel eens op Google de woorden 'recruiters are' ingetypt? Het imago van onze beroepsgroep is soms niet al te best... Kimberly vertelt kort haar visie op recruitment en hoe recruiters van Time to Hire te werk gaan!

The Necessary Evil Called... Recruitment
Laten we eerlijk zijn, recruiters hebben geen goede reputatie. Sterker nog, een gemiddelde IT-er denkt waarschijnlijk dat wij (lees: alle recruiters ter wereld) afstammelingen zijn van Christopher Rockefeller (je weet wel, die van de bekende woorden: “Ik heb nooit gestolen. Wel gelogen. Nooit gestolen!”), een kwaadaardig DNA hebben en angst eten als ontbijt. Dat ook recruiters een niet al te goed beeld van zichzelf hebben, bleek onlangs uit een gesprek met een mede-recruiter: “maar, recruiters zijn toch ook gewoon ‘the necessary evil’?”.

Een mooi voorbeeld uit de praktijk: Onlangs plaatste een collega (ook recruiter) een post op LinkedIn over een situatie waar hij op dat moment tegenaan liep. Een kandidaat kwam namelijk niet opdagen voor een interview en was vervolgens van de aardbodem verdwenen. Ervan uitgaande dat er niks ernstig aan de hand was, heet dit in dating-land “ghosting” en is het not-done (understatement). In recruitment-land is het echter, volgens de stormvloed van boze reacties, de schuld van de ‘evil’ recruiter. Recruiters hebben genoeg slechte eigenschappen, dus mijn collega moest niet zeuren. Ons Rockefeller-imago werkt dus weer tegen ons…

Maar nu het volgende: ik heb geen kwaadaardig DNA (zover ik weet), heb hopelijk een betere reputatie dan ‘the Necessary Evil’ en ik eet geen angst als ontbijt. Hoogstens muesli of een koude pizza, maar that’s it. En gelukkig zijn er zo nog meerdere recruiters die, net als mijn collega’s bij Time to Hire en ik, recruitment doen omdat zij het oprecht een mooi vak vinden. Dit zijn recruiters die wél terugbellen, ondanks dat zij slecht nieuws hebben, die niet met cv’s strooien zoals met pepernoten gestrooid wordt tijdens Sinterklaas en die zich niet laten meeslepen in een harde ellebogen cultuur waar het eigen hachje eerst gaat geheel ten koste van de kandidaat en de klant.

Bij Time to Hire willen wij het compleet anders doen. En dit zal geen gemakkelijke opgave zijn, aangezien je een slecht imago niet zomaar van je af kunt schudden. Maar onze slogan is niet voor niks “recruiters on a mission” en wij zijn oprecht trots om recruiter te zijn!

Wij vinden het namelijk belangrijk om vertrouwen in elkaar te hebben, zodat wij de beste samenwerking kunnen neerzetten, zowel met collega’s, kandidaten als met klanten. Onze kernwaarden draaien dan ook om Vertrouwen, Samenwerking en Duurzaamheid. En gezien de vele cowboys in de markt, kan ik mij goed voorstellen dat veel mensen nog sceptisch zijn. Daarom laten wij graag zien hoe het anders kan!

Meer weten hoe wij te werk gaan en Vertrouwen, Samenwerken en Duurzaamheid toepassen in onze samenwerkingen? Neem vandaag nog contact met mij op via: kimberly@timetohire.nl