Recruiter aan het woord #1: Jeroen Botman

  • R. Steinmetz
Jeroen Botman, interim recruiter van het jaar 2019 (!) aan het woord: ''Het nadeel van een interim-stempel is namelijk dat men je ziet als tijdelijk en vervangbaar.'' Lees in deze nieuwe blogserie wat Jeroen zijn gedachten zijn over een personal branding, het belang van meten en 10 jaar lang netwerken!

Een nieuwe blogserie: Recruiter aan het Woord. Jeroen Botman trapt af. Jeroen is vader van één, vriend van Loes, én: Interim Recruiter van het Jaar 2019!
Wij zijn wel benieuwd wie hij is, waarom hij ''verliefd werd'' op het vak en hoe we volgend jaar zijn prijs kunnen winnen.
We gingen daarom met hem in gesprek. En vroegen hem en passant ook naar de kracht van een persoonlijk merk, draagkracht binnen een organisatie en de rol van een sterke organisatie achter jouw naam.

Jeroen, je bent recruiter. Maar waarom? Wat is nou die bekende ‘why’ van jou?
Ja, dat is wel een goed begin, hè? Ik doe recruitment omdat ik het een vák vind en daar heel veel plezier uithaal. Dat vak ben ik ingerold aan de bureauzijde, tijdens mijn eerste baan bij Brunel – en toen werd ik blijkbaar verliefd. Vooral op de voldoening en het geluk die ik voel bij een succesvolle match.

Recruitment is namelijk zoveel meer dan het uitzetten van een vacature. Het draait om het verleiden van mensen, maar tegelijkertijd om meten en cijfers. En die twee werelden combineren... dát is waar ik enthousiast van word.


Jij bent een interim recruiter. Wat is het geheim van een succesvolle interim-recruiter?
Als interimmer moet je je snel kunnen inleven in een organisatie. Je moet direct aanvoelen hoe jouw ervaring en netwerk een toegevoegde waarde zijn voor de opdrachtgever. De werkwoorden die voor mij horen bij interim-recruitmentsucces, zijn communiceren, gas geven, durven, innoveren en meten.

Ik meet vrijwel alles in mijn werk. Dat wil zeggen dat ik bijhoud welke vacatures ik zelf heb ingevuld, de time per hire, selectieratio... you name it. Ik geloof dat meetbaar resultaat altijd belangrijk is voor recruitment, maar bij een interimklus nog veel meer. Opdrachtgevers verwachten echt meer van een interimmer dan van een vaste recruitmentcollega. Het is dus aan mij om mijn opdrachtgever te laten zien waarom ik een uurtarief waard ben!


Jij hebt met honderden stemmen gewonnen in jouw categorie als Meest Invloedrijke Interim Recruiter van Nederland. Hoe heb jij daar zoveel handen voor op elkaar gekregen?
Ik zie deze prijs als het resultaat van mijn investeringen van de afgelopen tien jaar. Door mijn tijd bij grote organisaties als Deloitte, Makro Nederland, Brunel en nu gemeente Delft, maak ik veel contact met heel interessante mensen. Netwerken is dan ook een groot deel van mijn baan.

En dat netwerken, dat doe ik secuur. Iedere dag ben ik minstens een uur actief op LinkedIn. Dan lees, like en deel ik veel voor mijn netwerk. Waarschijnlijk heeft deze aanpak ertoe geleid dat de MIR-wedstrijd door veel mensen uit mijn netwerk werd gezien, en dat velen daarvan wat voor mij wilden doen! Het voelt dan ook als een uitbetaling van vele jaren netwerken.

En hoe werk jij aan jouw persoonlijke merk en draagvlak in jouw dagelijkse baan als interimmer?
Het heeft wel even geduurd hoor, voordat ik mezelf zag als ‘merk’. Daar heb ik de laatste jaren actief aan gewerkt. Het belangrijkste van mijn persoonlijke merk is een positief gevoel in iedere samenwerking. Zowel bij opdrachtgevers als kandidaten. Superbelangrijk; bedenk maar dat kandidaten die ik nu afwijs, een volgende keer of bij mijn volgende opdracht heel waardevol kunnen zijn. Ik zorg dus altijd voor menselijke terugkoppeling en een persoonlijk contactmoment.

Als interim-recruiter moet ik mijzelf natuurlijk ook vermarkten binnen de organisatie van mijn opdrachtgever. Ik probeer mezelf dan ook niet te positioneren als interimmer en wil eigenlijk ook niet zo gezien worden. Het nadeel van een interim-stempel is namelijk dat men je ziet als tijdelijk en vervangbaar. Dat is helemaal niet handig voor recruitmentsucces, waar het geheim toch te vinden is in ‘samen’.


Daarom lunch ik mee, maak ik persoonlijke connecties en zorg ik dat ik gezien word in alle lagen van een organisatie. Recruitment is echt mensenwerk, en zo ben ook ik een mensenmerk.

Nog één laatste vraag: 2020, wat zijn je plannen?
Ik geef in een opdracht altijd mijn volle 100 procent, maar ja: een interimmer moet altijd een beetje bezig zijn met zijn of haar volgende opdracht. Momenteel ben ik erg gelukkig bij de gemeente Delft en leer ik meer over recruitment binnen het publieke domein.

En dat publieke domein vind ik super-interessant! Het is een sector die af en toe nog niet heel bekend is met modernisering en innovatie, vandaar dat ik nu écht met de basis van recruitment bezig ben. Daar ben ik razend enthousiast over, dus hopelijk vind ik ook mijn volgende opdrachtgever in deze sector!

Bedankt, Jeroen!

Dit was deel 1 van Recruiters aan het Woord. In de komende maanden meer toppers in beeld, van junioren tot ervaren rotten!
Ben jij zélf recruiter en op zoek naar een job als die van Jeroen? Of wil je graag met mensen als Jeroen (of met Jeroen zelf) samenwerken, omdat je hier veel van denkt te kunnen leren?
Contact hem dan, of stuur een berichtje naar Fleur Aalbrecht (corporate recruiter bij Time to Hire). Zij spreken graag met je verder om met jou in te zoomen of Time to Hire een volgende stap kan zijn in jouw carrière. Want net als Jeroen, geloven ook wij in #samen!