Instagram gebruiken voor employer branding

  • S. Cové
Tijden zijn veranderd en kandidaten consumeren iedere vorm van content die beschikbaar is om een weloverwogen keuze te maken in de zoektocht naar de volgende baan. Hieronder 6 tips waar je vandaag nog mee aan de slag kan gaan. 

Employer branding op Instagram: 6 tips waar je vandaag mee aan de slag kan

Instagram: hét platform voor influencers die hun perfecte wereld met jou delen. Veel bedrijven zie ik hetzelfde doen. Dit kan inderdaad een hele goede tool voor employer branding zijn, om in de huidige markt potentieel talent te verleiden. Van alle kandidaten geeft 75 procent aan het employer brand mee te nemen in de overweging tijdens het solliciteren. Voor nog eens 60 procent heeft onderzoek naar een bedrijf op social media erg veel invloed op het sollicitatieproces. En maar liefst 94 procent geeft aan dat ze eerder reageren als een bedrijf regelmatig actief is op social media. 

Reden genoeg om hier wat mee te doen! Maar als je het doet, doe het dan goed. Zorg dat je je verplaatst in je kandidaten, en bedenk waarom ze op je profiel komen, waar ze naar op zoek zijn. In dit blog lees je zes handige tips om je employer brand een realistische boost te geven. 

Kandidaten reageren eerder als een bedrijf regelmatig actief is op social media

1.   Mensen zijn visueel ingesteld 

Van nature verwerken en onthouden we visuele informatie veel beter dan tekst. Wist je dat je hersenen in 13 milliseconden een beeld kunnen verwerken? Maak daar gebruik van! Content via Instagram is per definitie visueel en spreekt daardoor tot de verbeelding. Daardoor geeft een Instagram-profiel potentieel talent een betere indruk van je bedrijf dan reviewsites als Google, Indeed, LinkedIn en Glassdoor. Instagram werkt heel eenvoudig en biedt de mogelijkheid om een mooi beeld te geven van de interne organisatie. Zeker als je weinig budget hebt, kun je met Instagram snel stappen zetten in het visueel maken van de werkomgeving, de mensen en de sfeer.

2.   Stel social ambassadeurs aan 

Instagram is een goede tool om content te verzamelen die gemaakt wordt door medewerkers en zo je verhaal over de bühne te krijgen. Daarnaast kun je ‘social ambassadeurs’ aanstellen die zich vanuit hun rol als medewerker regelmatig inzetten om de medewerkerservaring in beeld te brengen. Om het jezelf nog makkelijker te maken, geef je hen direct toegang tot het bedrijfsprofiel zodat ze zelf berichten kunnen posten. Wel is het handig om hiervoor een aantal richtlijnen af te spreken (download mijn richtlijnendocument via deze link).

3.   Houd het authentiek

Het maken van professionele video’s en foto’s kost vaak veel tijd en geld. Bovendien zorgt dit ervoor dat je het menselijke aspect verliest – waar Instagram juist zo goed voor is. Authenticiteit is key: met Instagram kan iedereen met zijn/haar telefoon content opnemen en delen met een druk op de knop. Daarnaast biedt het medium veel mogelijkheden om beelden te personaliseren. Gebruik dit bijvoorbeeld om kernwaarden door je feed heen te highlighten. Zo kun je een kernwaarde als Innovatie lading geven door projecten waar je mee bezig bent of bezoek aan beurzen te delen of live verslag te doen. Wel is consistentie hierbij belangrijk. Bepaal daarom van tevoren een doelstelling voor je activiteiten op social media en maak een contentkalender.

4.   Zorg voor zichtbaarheid

Met meer dan een miljard actieve gebruikers per maand is het potentiële bereik op Instagram enorm! De posts die je deelt, zijn voor iedereen toegankelijk en door de welbekende # op de juiste manier te gebruiken, kun je zomaar in de feed van jouw potentiële talentpool terechtkomen. En dit zijn alleen nog maar de gratis activiteiten; met gesponsorde berichten kun je nog veel preciezer een gewenste doelgroep benaderen. Helaas merk ik de laatste tijd dat Instagram het bereik van bedrijfsaccounts aan het terugschroeven is. Zorg er, om dat te voorkomen, voor dat je medewerkers echte ambassadeurs zijn en de content van je bedrijf in hun eigen feed delen.

5.   Gebruik het als inspiratiebron

Net zoals potentieel talent jouw bedrijfsprofiel kan bekijken, kun je andersom ook specifieke hashtags en profielen volgen voor inspiratie of om een discussie bij te wonen. Ook zie je zo heel gemakkelijk wat concurrenten doen. Verwacht overigens niet dat je net zoals Tiësto 6,8 miljoen volgers krijgt, maar ga ervan uit dat je ‘fan-base’ voornamelijk bestaat uit oude en huidige medewerkers (die dus wel heel nuttig zijn om je posts te verspreiden). Potentieel talent zal je namelijk waarschijnlijk niet meteen gaan volgen, maar wel op je profiel gluren. Dat is ook prima, ik denk dat je de meeste waarde moet hechten aan het aantal bezoekers dat je per week/maand aantrekt. Wil je bewust meer volgers genereren, dan is het volgen van de volgers van je concurrenten stap één. Gevolgd door de interactie met de mensen die je volgt.

6.   Blijf verbeteren 

Kijk altijd hoe je posts het doen. Groepsfoto’s doen het altijd goed, maar kijk ook welke posts het minder doen. Ga ook na op welk moment je post zorgt voor de meeste interactie. Ten slotte kun je kandidaten die in procedure zijn geweest vragen om feedback over je zichtbaarheid op social media. Er is namelijk altijd ruimte voor verbetering.

Het gaat dus om inspireren; niet om het aantal volgers

Is Instagram de heilige graal?

Zeker niet, dat zijn namelijk je medewerkers. Wel kan Instagram je employer brand, naast je andere kanalen, wel helpen zichtbaar te maken en te versterken. Het geeft je publiek de kans meer te weten te komen over je organisatie en kan hen inspireren bij jou te komen werken!

Het gaat dus om inspireren en niet om het aantal volgers. Verplaats je in de schoenen van een kandidaat: wat zou je interessant vinden om te weten van een organisatie? Laat de beauty-filters achterwege en deel rauwe content die niet helemaal opgezet is. Van een ongezonde vrijdagmiddaglunch, de rommeligste werkplek, tot een blooper van een onhandige collega die de koffie weer heeft laten vallen. Als het maar echt is! Zoals Gary Vaynerchuk zou zeggen: “document, don’t create”.

En is jouw Instagram-account straks helemaal op orde? Bereid je dan voor op de nieuwe rage: TikTok! Met inmiddels 800 miljoen gebruikers is dit hét kanaal om de Z-generatie te bereiken. Hierover binnenkort meer. Volg de Time to Hire-pagina om niets te missen over dit onderwerp.

Het verbeteren van je employer brand ook onderdeel van je huidige recruitment strategie? Ik kom graag bij je langs om te brainstormen, en je te helpen succesvol te worden – al dan niet via Instagram.