Referral Recruitment. Hoe Maak Je Het Succesvol?

  • F. Struikenkamp
Het is een steeds vaker gehoorde term in ons mooie vak: Referral Recruitment. Maar wat weten we hier eigenlijk al van? In deze blog kom je het te weten!

Referral Recruitment. De voordelen:


30% van de baanwisselingen in NL worden teweeggebracht door Referral Recruitment. Als je bedenkt hoeveel tijd je als recruiter kwijt bent aan het zoeken naar
jouw perfecte kandidaat, realiseer je je al snel dat dit een heel waardevolle manier is om jouw team uit te breiden. Daarnaast word je hierdoor in staat
gesteld passieve kandidaten te bereiken die niet zomaar in beweging komen.

27% van de aannames via Referral Recruitment is een outperformer. Dit is t.o.v 25% van hires via LinkedIn. Outperformers zijn de collega’s die niet alleen alles doen wat ze volgens het functieprofiel zouden moeten, maar die graag nog een stapje harder lopen. Waarschijnlijk ligt een groot deel van de toegevoegde waarde hier in de cultuurmatch: je kent iemand immers persoonlijk en als werknemer kan je daarmee heel goed inschatten of de bedrijfscultuur en de persoonlijkheid van jouw referral een match zijn.

Om daar op door te gaan... 89% van de bad hires zijn het resultaat van een culturele misfit.
Een bad hire kost gemiddeld rond de €10.000,- Dat zijn bedragen om serieus te nemen en is het dus absoluut waard om tot een minimum te
beperken. 46% van de hires via Referral Recruitment tegenover 33% van de hires via de eigen website blijven langer dan een jaar in dienst. Een simpel rekensommetje laat zien dat dat erg voordelig kan zijn! Het onboarden van nieuwe collega’s kost tijd en is daarmee een investering. Het is dus waardevol als de gemaakte matches vruchtbaar genoeg zijn om na een jaar nog steeds te floreren. Als we kijken naar onze eigen ervaring met Referral Recruitment komen de cijfers aardig overeen. Vorig jaar hebben wij 38% van onze hires te danken aan Referral Recruitment. Dat heeft ons veel tijd bespaard en de authenticiteit van onze bedrijfscultuur, waar wij hard voor werken, versterkt.
Eerlijkheidshalve is uiteraard niet vanzelfsprekend dat alle collega’s hierop dagelijkse of zelfs wekelijkse basis mee bezig zijn. Het is immers niet hun “core business”.
Het is daarom voor iedere Corporate Recruiter van groot belang dit met regelmaat onder de aandacht wordt gebracht (en gehouden). Hierin kan je op verschillende manieren ondersteund worden, maar hoe?

Tools
Het aanbod via Google was overweldigend, maar als startup zijn we gewend om hier een weg doorheen te banen. We zijn begonnen met het
definiëren waarvoor wij deze tool willen gebruiken en kwamen hier twee doelen uit naar voren: (1) tijdsbesparing voor Corporate Recruitment en (2) het continu aanjagen van de collega’s. Op basis hiervan hebben we 2 leveranciers geselecteerd om het gesprek mee aan te gaan. Alleen zouden deze tools niet per se volstaan voor onze
specifieke vraag. Wat blijkt namelijk? Het inzetten van referral tooling werkt geweldig voor grotere bedrijven die ook in grotere getalen mensen aannemen (high-volume
recruitment). Dan koppel je de referral tool aan je ATS en bespaart het de Corporate Recruiter tijd in het op de hoogte houden van collega’s, toekennen van
rewards en een deel van de pre-selectie kan worden overgeslagen. Echter voor het bewaken van de continuïteit, blijft Corporate Recruitment de belangrijkste aanjager. Met onze (ca.) 150 sollicitanten per jaar is de tijdsbesparing niet dusdanig significant en zou het daardoor toch niet de moeite waard zijn om te investeren in een tool. Jammer natuurlijk, want wij zijn er niet vies van om tools in te zetten om ons werk makkelijker en efficiënter te maken. Wat wel sterk werd aangeraden wordt bij het schrijven van een Referral Recruitment programma, is het spelelement. Dit zorgt er namelijk voor dat collega’s betrokken blijven. Het is natuurlijk ook een stuk leuker om
aangejaagd te worden in competitievorm waarbij er mooie prijzen te winnen zijn. Conclusie: als wij groots willen inzetten op Referral Recruitment, zal het corporate recruitment team vooral zelf hard voor moeten lopen. Gelukkig staat onze bedrijfscultuur het ons toe om snelle gympen aan trekken en hebben wij het plan de champagne
(dit gebruik je wanneer je weet dat het een succes wordt) uitgerold en ingevoerd.

De gouden regels

De gouden regel voor bij Time to Hire als het gaat om referrals is: Wij nodigen ze te allen tijde uit voor een gesprek!
Om ons succes met Referral Recruitment te waarborgen hebben wij, naast een financiële beloning, een puntensysteem opgezet. Voor het aandragen van een referral krijg je punten, evenals voor iedere stap van het proces welke deze kandidaat doorloopt. Met 10 punten mag je draaien aan ons “Rad van Referral”. Dat is al leuk om te doen, maar de prijzen liegen er ook niet om: een nieuwe fiets, een polaroid camera of een groener dan groene nieuwe huisplant. En daar blijft het niet bij! De verdiende punten lopen door gedurende het kwartaal. Zo draai je wellicht niet alleen meerdere keren aan het Rad van Referral, maar maak je ook kans op de kwartaalprijzen. Als je jouw collega’s voorblijft maak je kan op een koptelefoon of zelfs een dik festival of concert ticket naar keuze met een +1. Dat moet toch aanzetten tot graven in het netwerk zou je denken. En dat klopt! Er worden bij ons steeds referrals aangedragen en daar zijn we ontzettend blij mee. Wil je meer weten over onze bedrijfscultuur, ons referralprogramma of gewoon kennis maken?
Neem contact op en wij zetten jouw koffie alvast klaar!

Connect met ons op LinkedIn