Do's & Dont's Tijdens Het Kerstfeest

  • S. Cové
Het kerstfeest. Weet jij al wat je wel en niet moet doen tijdens deze fuif? Hier een paar do's en dont's om er ook dit jaar weer prachtig feest van te maken.

 

122019-6pm-eliotts-place.jpg
We tellen af naar het einde van het jaar, sommigen van jullie zijn nog druk bezig met het behalen van de laatste deadlines. Daarentegen dragen anderen al sinds 6 december hun verschrikkelijk foute kersttrui en ergens daartussen bevind ik mij. Het is de laatste week voor de kerstvakantie en dat betekent dat het kerstfeest weer voor de deur staat. Dit feest heeft altijd twee kanten; aan de ene kant is het een avond vol gezelligheid waar je je geweldige anekdotes bespreekt van afgelopen jaar. Aan de andere kant kan het een potentieel mijnenveld worden van misplaatste opmerkingen die hier en daar worden aangewakkerd door alle glazen Champagne die worden genuttigd. Welke van de twee wordt het?  Hieronder 10 tips om te zorgen voor een leuke herinnering aan de kerstborrel van 2019.

 

1. Eten is je bondgenoot!
Het is belangrijk om goed te eten als je bedrijf iets decadents heeft gepland. Zorg voor een goede dosis koolhydraten als je kantoorfestiviteiten met alcohol gaat vieren. Eet alvast een paar uur van tevoren een beetje. Eten is je bondgenoot tijdens het kerstfeest. Let erop dat je regelmatig kleine hapjes eet en tussendoor ook een paar glazen water nuttigt.

 

2. Tranquilo!
We snappen het helemaal, het is een opwindend maar vermoeiend jaar geweest, tijd om wat los te laten. MAAR dat betekent niet struikelen en de Macarena doen om 18.30 uur (je weet over wie ik het heb!). Geniet en drink met mate, onthoud dat je bij je collega’s bent en niet je vrienden. Extra gezellig zijn is niet verkeerd maar flink in de olie zitten kan echt niet, tenzij je wil dat iedereen op de nieuwjaarsreceptie over jou praat.

 

3. Outfit 
Eigenlijk is het heel simpel. Zorg dat je outfit niet te onthullend, gek of te casual is. Het kerstfeest kan een goede gelegenheid zijn om een ‚Äč‚Äčandere kant van je persoonlijkheid te laten zien die je niet altijd op kantoor kunt laten zien. Maak de juiste indruk!

 

4. Blijf jezelf 
Het kerstfeest kan een geweldige kans zijn om te mixen met mensen met wie je normaal geen contact hebt of om te netwerken met nieuwe collega's. Maar onthoud de professionele etiquette zoals; actief luisteren, zeker als je van nature spraakzaam bent, vergeet dan niet af en toe even je mond te houden. Niet te vaak op je telefoon kijken. En misschien een schot voor open doel maar lichaamstaal. Niet fronsen, Niet gapen of een gesloten houding aannemen door je armen over elkaar te doen.

Wanneer je besluit om een keer niet met je werkvrienden te praten, maar met andere (ook leuke) collega’s, zoek dan raakvlakken en ga niet alleen maar opscheppen over je (tinder) matches. Tot slot, vergeet even alle werk-gerelateerde zaken, zoals de sales die achter bleven of het CRM-systeem dat niet werkte. Niemand zit daarop te wachten tijdens de kerstborrel.

 

5. Op de kleintjes letten 
Of je nou gezellig met z’n allen een kroeg in duikt of de hele Ziggo Dome afhuurt, je moet een bestedingsbalans bereiken die voor jou goed werkt, doe geen belachelijke uitgaven en bezwijk niet onder de groepsdruk. Je hoeft echt niet met geld te smijten, maar evenmin hoef je de kantoorgrinch te zijn! Wat je ook doet, je collega's zullen waarschijnlijk niet meer of minder van je denken!

 

6. Hammer Time?
Inmiddels is het steeds gezelliger aan het worden. De muziek wordt luider, Erik van de administratie doet de Cha Cha Cha op de tafel. Wat doe jij?

Ben jij die goede danser? Niemand houdt namelijk van een pauw die de tijd hele zijn veren laat zien. Als je een echt goede danser bent, en je dit niet alleen denkt maar iedereen het ook bevestigd, zou ik je aanraden een beetje zelfbeheersing te tonen. Houd het bij een one-two shuffle, grocery shopper of een headspin.

Heb je niet zulke goede dansmoves? Maak het dan niet al te gek! Ik spreek uit ervaring wanneer ik zeg dat het niet mogelijk is om een split in de lucht te doen in een te strakke pantalon. Of ik er uitgescheurd ben? Voor jou een vraag, voor mij een weet.

Als je geen genoeg kunt krijgen van de muziek houdt dan wel rekening met de eindtijd en voorkom dat je als laatste overblijft. Hoe gezellig het is ook is (zeker als je nieuw bent). Laat zien dat je verantwoordelijkheid kunt nemen en weet wanneer het tijd is om te gaan.

 

7. #gedeeld! 
Een dronken Snapchat-verhaal, een ongepaste Insta post of LinkedIn Live is geen goed idee. Er is vaak context voor nodig en dit kan je persoonlijke reputatie, en in het ergste geval de organisatie, schaden. Voordat je de dag erna spijt krijgt van je post, neem een moment om te evalueren of het berichtje, video of foto de juiste toon zet.

 

8. Sprechen Sie Love?
We snappen het, soms kruisen mensen je pad met wie je affiniteit hebt. Maar een oogje op je collega hebben is een uiterst delicate kwestie. Zorg dat je controle houdt over je zintuigen en wordt niet ongepast flirterig. Stap weg van die maretak, zet je drankje neer, zeg ‘adios’ en spring de Uber in… alleen! Vertrouw me, je zal me later bedanken.  

 

9. Roddelen…
In vrijwel alle organisaties hebben we te maken met een zekere mate van sub-tekstuele politiek. Maar volg mijn advies, doe niet mee aan de roddels. Het is het gewoon niet waard. Misschien kwets je mensen of is het schadelijk voor je eigen reputatie. Blijf weg bij die demonen op de dansvloer.

 

10. App je even als je thuis bent? 
Het wordt waarschijnlijk een lange maar leuke nacht, met veel eten, gegiechel door de alcohol en de dansmoves van je collega’s. Je zult uitgeput zijn, maar loop niet alleen weg van de festiviteiten. Spring in een taxi of wacht met collega's tot een taxi of Uber arriveert. 

Als je feestje niet in de buurt is van waar je woont: zorg ervoor dat je de nodige plannen maakt om je hotel te bereiken, boek bijvoorbeeld een taxi van tevoren en houd je aan de ophaaltijd.

Wat je ook doet, heb plezier met je collega's. Je hebt dit feestje dubbel en dwars verdiend. Doe alles gewoon met mate en bespaar jezelf de fysieke en metaforische hoofdpijn de volgende ochtend!

Deel deze blog met je collega’s, je medewerkers, vrienden of familieleden. Want voorkomen is altijd beter dan genezen. Fijne feestdagen allemaal!